8.9.2021 Opi uusioraaka-aineiden hyödyntämisestä – uusi kiertotalouden oppimateriaali julkaistu

’Kiertohelmiä – kierrätyksellä uusiomateriaaleja’ -oppimateriaalissa esitellään laaja kattaus suomalaisia innovaatioita kiertotalouden alalta. Esittelemme 15 erilaista uusioraaka-ainetta ja kerromme näiden kierrätyksestä, ympäristövaikutuksista ja hyödyntämisestä. Oppimateriaalin julkaisija on Suomen Uusioraaka-aineliitto ry.

Digitaalista maksutonta oppimateriaalia voidaan käyttää opetuksen tukena yläkoululuokista ylöspäin. Myös kaikki kiertotalousalasta kiinnostuneet voivat tutustua materiaaliin.

Oppimateriaali koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa esittelee kattavan otoksen uusioraaka-aineiden kierrätyksestä, ympäristövaikutuksista ja hyödyntämisestä:

• Kyllästetty puu
  • Kierrätysbetoni
  • Kartonkipakkaukset
  • Mineraalivillasta valmistettu puhallusvilla
  • Keräyspaperista valmistetut puukuitueristeet
  • Muovipakkaukset
  • Palautuspullot ja -tölkit
  • Pantittomat lasipakkaukset
  • Metallijäte
  • Keräyspaperi
  • Renkaat
  • Paristot ja akut
  • Lyijyakut
  • Romuajoneuvojen kierrätys
  • Sähköauton ajovoima-akkujen kierrätys

Lukija pääsee tutustumaan kiertotalouden prosesseihin laajasti monesta näkökulmasta käsin. Koska kiertotaloudessa materiaalia on väistämättä siirreltävä paikasta toiseen, on kuljetuksilla keskeinen osa tässä kokonaisuudessa. Oppimateriaalin toinen osa kokoaa yhteen kiertotalousalan kestäviä kuljetusratkaisuja

• Jätepuristimet
  • Syväkeräysastiat
  • Tehokkaat merikuljetukset

Materiaali osoittaa, että uusioraaka-aineita hyödyntämällä voidaan luoda kestävämpi kiertotalouteen perustuva yhteiskunta. Uusiokäyttö ja materiaalien kierrätys säästävät luonnonvaroja. Kun tehtaille saadaan kierrätysmateriaalia, vähenee tarve luonnosta otettaville neitseellisille luonnonvaroille. Materiaalin viesti lukijalle on, että kiertotalouden ja uusioraaka-aineiden hyödyntämisen avulla ympäristöongelmia voidaan ratkoa.

Voit ladata materiaalin ilmaiseksi PDF-muodossa Suomen Uusioraaka-aineliitto ry:n sivuilta:

Kiertohelmiä